november 19, 2010

Mikulás csizmák (2010. esztendei)

Mikulás csizmák (tavalyi) itt:
http://tunderzug.blogspot.com/2010/10/mikulas-csizmak.html

Elkészült a rengeteg csizma, amit tanáraink majd a kórházi gyerekosztályokra visznek el. Egyformákat szerettem volna készíteni, de aztán mégis képtelen voltam rá. Jó sok készült (szeptember eleje óta varrom), megmutatom az alaptípusokat:

1) Bordó vászon alap + natúr színű zsákvászon szegély/sarok/orr


2) Bordó vászon alap + kockás vászon/flanel szegély/sarok/orr


3) Bordó vászon alap + mintás vászon szegély/sarok/orr


4) Bordó vászon alap + anyagában mintás műszőrme szegély/sarok/orr


5) Bordó farmeranyag + egyszínű/kockás/mintás vászon/flanel szegély/sarok/orr




Hogyan készültek?

Az alapanyagok:
Alapként vastagabb, bordó színű, kikeményített vásznat vettem. A szegélyt, a sarok- és az orr-részt eredetileg zsákvászonból szerettem volna mind elkészíteni. Sajnos nem igazán láttam a natúr színűn kívül más színt a zsákvásznak közt, ami jól passzolt volna a sötét bordó vászonanyaghoz. Aztán persze nem bírtam az egyforma csizmákat és akkor elkezdtem kicsit változtatni a kiscsizmák összeállításán. Eleinte a foltokon változtattam, majd készítettem folt nélküli változatot, masnis és szivecskés variációt. A tavalyi jól sikerült csizmák mintájára idén is kerestem flanel- és vászon anyagokat, sőt műszőrmét is teszteltem. Mivel az a jópár méter vászonanyag, amit vettem alapnak, elfogyott, előszedtem a néhai bordó farmerem megmentett anyagrészeit és abból pótoltam ki a még hiányzó darabokat. Pont elég lett a tervezett mennyiséghez...


Varrás:
1) Első lépésként felrajzoltam a bordó vászonra a csizma szín- és hátoldalát, majd kiszabtam. Ezután a zsákvászonra/vászonra/flanelre is felrajzoltam a szegélyeket, majd a sarok- és orrelemeket, ezután pedig kivágtam a darabokat és külön-külön kupacba gyűjtöttem.
A csemetéim sokat segítettek ebben a fázisban és nagyon élvezték.

> A zsákvászon lazán szőtt anyag, ezért igen könnyen szétesik, vigyázni kell rá!
> Megjelöltem a hátoldalakat (az orr szimmetrikus, de a szegély és a sarokrész nem, azaz nem mindegy, a jobb vagy bal oldalit gombostűzzük majd fel)!
> A vászonból és flanelből készült elemek hátoldalára még a sablon felrajzolását és a kiszabást megelőzően ragasztós textiles közbélést vasaltam, hogy merevebb legyen az anyag, így könnyebb varrni.

2) Gombostűvel rögzítettem a kiszabott rátéteket (a szegélyt, a sarkot és az orrot) és amennyiben volt, a plusz kiegészítőt is (feslő foltot, szivecskét, a zsákvászonból kibontott szálakat).


3) Cikcakköltésre állítottam a varrógépet, így először az egyik oldalra varrtam fel a rátéteket, majd a másik oldalra is. Az én csizmáim jobblábasak, ezért ennek megfelelően, ahol ezt előre kitaláltam, rávarrtam a színoldalra azt a plusz kiegészítőt, ami rá lett gombostűzve. Mindegyik varrásvonalon legalább kétszer-háromszor futottam végig.

> Az öltéseket egymáshoz képest igyekeztem elcsúsztatni.
> A zsákvászon elemek eléggé nyaklanak, könnyen elcsúsznak a szálak, erre kicsit jobban oda kell figyelni.
> A sarok- és orrelemeknél 2x varrtam le a belső széleket, ennyi elégséges.
> A feslő foltokat, a szivecskéket, illetve a masnit kisebb öltésekkel varrtam, így erősebben tartanak. E fejezet alján részletezem, hogy hogyan készítettem el.

4) Ezután fonákot fonákkal szembefordítva, a színoldalakon kétszer-háromszor végigfutva, normál öltésnagysággal körbeszegtem a csizma oldalát, ügyelve az illesztési pontokra is, majd egyenes öltéssel a szegélytől talpnyi szélességben körbevarrtam egyenes öltéssel is a csizmát.


5) Mivel elég „szőrös” lett a szél, ezért ollóval igyekeztem leegyengetni.
6) Átvasaltam a kész darabokat és egy szöszleszedegető hengerrel megpróbáltam a kis jutaszálakat eltüntetni ... aztán feladtam... :)


A foltok varrása:
* A foltokat zsákvászonból készítettem és kirojtosítottam őket. Így, foszladozva kedvesebben néznek ki.
A foltokat többféleképpen varrtam fel. Kisebb méretben némileg jobban mutatnak. Próbáltam többféleképpen is elhelyezni egy-egy foltot, a legjobban számomra az nézett ki, amit a felső szegélyhez tettem és kb. középre esett.






A szivecskék varrása:
* Szivecskéket többféle anyagból is készítettem, s bár némileg tartottam tőle, de kipróbáltam a zsákvásznat is.
* A szivecskés applikációt sűrű cikcakköltéssel varrtam körbe, ez erősen rögzít és egyben be is szegi a szív formát, ezen kívül nagyon sűrű szegésnél keretet is ad.

* Kipróbáltam azt is, milyen, ha egy szívforma alá zsákvásznat teszek. Úgy készítettem el, hogy először a zsákvászon szivet nagyobbra vágtam, mint a vászon/flanel szivet. Először ez utóbbit varrtam körbe, vigyázva, hogy a lehető legkevésbé foszladozzon, majd egy talpnyi szélességgel körbevarrtam a zsákvászon szivet is. Ahol a varrás alól kikandikált még a zsákvászon anyag, ott azt hegyes, apró kézimunkaollóval levágtam.



A masnik varrása:
* A masnikhoz lebontottam egy részt a zsákvászonból. Az így leválasztott jutaszálak szálaiból (6-8 szál megfelelő) készült a masni.
* A masnihoz a szálakat a felső szegély alatti részre, középre varrtam. Sűrű cikcakköltéssel, párszor oda-vissza varrva rögzítettem az alapra.
* Mielőtt körbevarrtam volna a két csizmaoldalt, gombostűvel összefogtam a szálakat.
* A már majdnem kész csizmán óvatosan kötöttem meg a masnit, vigyázva arra, hogy ne tekeredjen meg. A szépen kifeküdt masnit meleg vasalóval erősen lelapítottam. A szöszöket is megpróbáltam összeszedni egy szöszleszedő hengerrel, de valahogy nem igazán sikerült... :) mindig megjelent egy újabb szösz (tisztára olyan volt, mint amikor a fodrászom próbálja kivagdosni suttyomban egy-egy ősz hajszálamat, de minek, egyre újabbak tűnnek fel...).



Tippek:
  • Kaptam a kisebbik lányom egyik osztálytársának mamájától csodás maradék anyagokat, például anyagában mintás műszőrmét. Ezt is kipróbáltam, igaz csak egy csizma erejéig, mert nehéz volt dolgozni vele.

  • Nagyon mutatósak lettek a kockás anyaggal kombinált csizmák.
  • Ívelt vonalak rajzolásához szuperül lehet használni az írószerboltokban kapható görbe vonalzót.
  • Sötétebb anyagra jól lehet rajzolni alaposan kiszárított vékony szappannal, amit akár félbe is lehet törni vagy ollóval "megélezni". Könnyen ki lehet dörzsölni az anyagból. Világos színű színes ceruzával is remekül lehet rajzolni.
  • A zsákvászonra nekem filccel volt a legkönnyebb vonalat húzni.
  • Többféle cérnával is varrtam, aminek egészen gyakorlati oka volt, hiszen egy idő után a kisebb spulnik elfogytak. Egymás után több orsóra is tettem az adott cérnából, mert így, ha kifogyott az alsó szál, könnyebb volt cserélni. Kb. 3 csizmára volt elég egy orsónyi cérna, szóval bizony orsóztam eleget.
  • Tervezem, hogy jövőre kipróbálom, milyen gombot varrni a csizma oldalába vagy ringlit beleütni és abba cipőfűzőt fűzni. Egy csomó ötlet eszembe jutott hirtelen...
Ha lenne megjegyzésetek, akkor légyszi, írjátok meg ide, vagy az e-mail-címemre! Előre is köszönöm!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése