november 24, 2012

Mikulás csizmák 2012 (Santa boots 2012)

Az angol nyelvű változat itt olvasható - you can read English version here.

Nekem az október a csizmavarrás kezdetét jelenti már több éve. Idén is rengeteg Mikulás csizmát varrtam. A csizmák egy részét a budapesti gyerekkórházakba készítettem, igaz, idén kicsit kevesebbet kapnak, "csak" 101 db-ot.
+
Családunk néhány éve támogat egy nagyon különleges alapítványt, az Ágoston Sándor Alapítványt. Személyesen ismerem az alapítványi vezetőt és nagyon becsülöm őt! Ez évben is meghívott az alapítványi beszámolóra, ahol - sok más egyéb feladat között - arról is szó esett, hogy felkarolnak árvaházakat is a szórvány magyarságban, például Székelyföldön. Akkor és ott fogalmazódott meg bennem, hogy nekik is varrnék csizmákat, biztosan örülnének egy ilyen kedves meglepetésnek. A decemberi hónapra ezt az adományt szántam nekik. Hétfőn elmentem hát a Teológiára és a portán hagytam a gömbölyű kis csomagomat, a tetején a tündérkés névjegykártyával és egy igével....
+
Szeptember óta vezetek egy kislétszámú kézimunka szakkört, úgyhogy az én kis tündérkéimnek is félretettem néhány csizmát (többet már nem tudtam varrni)...

Fotók a varrás fázisairól tavalyról: ITT.


RÉSZLETEK

I) Alapanyagok:
  • Piros színű, keményített, munkaruhához való vászonanyag
  • A szegélyhez:
    • piszkosfehér polár anyag
    • maradék kockás vékony vászonanyagok (közbélést vasaltam a hátoldalára)
    • maradék aprómintás anyagok
    • maradék tűpettyes vászonanyag
    • maradék lenvászon
    • maradék kockás flanel
    • maradék filcanyag
  • Kiegészítő elemek:
    • hópihés gombok
    • inghez való gombok (lapos, kerek + párban!)
    •  fehér pomponok
    • flitterek, gyöngyök
  • Egyéb:
    • különböző színű cérnák
    • jelölő
    • tű, olló, gombostű

II) Előkészületek:
  • Elmentem anyagot keresni, majd az anyagszélesség ismeretében kiszámoltam, hogy mennyi anyagot kell majd vennem és elintéztem a bevásárlást is.
  • Próbáltam beszerezni gombokat, mert a készletem alaposan megcsappant tavaly. Szerencsére leselejtezett ruhákról sikerült megmenteni még jól használható gombokat, de szerény mennyiséget tudtam csak összegyűjteni. Éppen ezért némileg módosítottam a tavalyi sablonon: orr- és sarokelemmel egészítettem ki.
  • A vásznat kivasaltam, majd a sablont ráfektetve, megrajzoltam a csizmák körvonalát. Egy csizmához 1 jobblábas és 1 ballábas elem kell, tehát közel 200 jobb és ugyanennyi bal lábas csizmaalapot rajzoltam meg (persze részletekben).
  • Ezután kivágtam a csizmaalapokat és külön kupacba raktam a jobblábas, egy másikba pedig a ballábas elemeket.
  • A rongyosládikáimból előhalásztam maradék anyagokat a felső szegélyhez + az orrelemhez + a sarokelemhez. Ezeket is kivasaltam, közbélést tettem a hátoldalukra és a sablon alapján megrajzoltam a körvonalukat, majd kivágtam egy-egy adagot. A felső szegélyt most is felül egyenes vonalúra, alul enyhén hullámos vonalúra készítettem.
  • Idén csak jobblábas csizma készült, ezért a jobblábas csizmalapokra rögzítettem gombostűvel az orr- és sarokrészeket.

III) Varrás:

3/1) Ballábas csizmalap:
  •  A felső szél beszegése cikcakköltéssel (2x)
 3/2) Jobblábas csizmalap:
  • A felső szegély elkészítése a színoldalon
    • a szegély felső oldalának végigvarrása cikcakköltéssel (2x)
    • a szegély alsó oldalának végigvarrása cikcakköltéssel (1x)
    • vasalás és a kilógó szálak levágása
  • Sarok- és orrelemek elkészítése
    • a belső vonalon a csizmára varrjuk a két-két elemet cikcakköltéssel (1x vagy 2x)
    •  a lelógó részeket levágjuk
  • Kiegészítő elemek rögzítése a színoldalon
    •  hópihe gomb
    •  pompon
3/3) Összeállítás:
  • A csizma jobb- és ballábas lapját egymásra fektetjük (kívülről varrjuk, tehát a ballábasat fektetjük színével lefelé, rá pedig a jobblábas elemet színével felfelé), majd összegombostűzzük
  • Ha szükséges, egymáshoz igazítjuk az elemeket
  • A csizma oldalát körbeszegjük cikcakköltéssel (legalább 2x)
  • A szegély mentén körben (természetesen a felső szegélyt kihagyva) talpszélesen díszítőtűzéssel körbevarrjuk a csizmát
  • A kilógó szálakat levágjuk
  • A csizmákat készre vasaljuk, a polár szegélyt visszabolyhosítjuk
3/4) További díszítés:
  • A csizmák egy részén a felső szegélyre tettem gombokat is

 NÉHÁNY FOTÓ:

 sablon
(négyzet mérete: 0,5cm*0,5cm)

varrási sorrend
különböző színű cérnákkal varrva
variációk egy anyagmintára
gombokkal
 
 

flitterrel és gyönggyel

 
 
gyöngyökkel
hópihés gombokkal


5 megjegyzés:

  1. Nagyon szorgalmas voltál! Isten áldjon meg gazdagon, minden ebben a munkában eltöltött percért!

    VálaszTörlés
  2. Boldog lesz aki kapja, mert nagyon kedves, szép kis csizmácskák!

    VálaszTörlés
  3. Nagyon kedves kis csizmákat készítettél! Biztos sok örömet fogsz velük szerezni! :o)

    VálaszTörlés
  4. Örülök, hogy újra írtál bejegyzést, már hiányoltalak. A csizmák nagyon szépek,biztos nagy örömet okozol vele. Legyél áldott az önzetlenségedért!

    VálaszTörlés